Alla inlägg under november 2015

Av Eva-Lena Wallin - 11 november 2015 20:10

Högarna med grus och stora stenar var många runt det gamla gårdshuset. Janne har haft ett styft jobb med att flytta och gräva ner allihop.


   

Det kanske inte ser så mycket ut för världen men här är faktiskt en körsbärslund planterad. Vänta bara, det tar inte många år för surkörsbär att växa upp. Just nu ser det ut som om jag odlar bambukäppar.



Ett nytt stadigt växthus stod högt på önskelistan. Likaså en rymlig kompost. Jag känner mig rik när jag har egen fin kompostjord att odla i! Det vita i växthuset är slammad kalk. Bra som skugga. Hade jag vetat hur årets sommarväder skulle bli, hade jag nog struntat i kalkningen.



Här gör vi en grovplanering hur vår nya fruktträdgård ska se ut. Vi har samlat på oss olika, förhoppningsvis, härdiga frukträd som har varit tillfälligt planterade i pallkragar tills nu. Här ska äpplen, päron och plommon få växa.



  

Att odla i pallkragar var en möjlighet att komma igång med odlandet direkt. Ingen bar jord fanns när vi flyttade in. Jag tog till och med mig kompostjord från huset i stan som vi bodde i tidigare för att ha ett startkapital. Det syns hur rabarbern står och trängs. Den behöver nu få mer utrymme, vilket den kommer att få nästa säsong. Jag odlar många olika kryddor där. De har ofta inte så stora krav på utrymme. Möjligtvis kommer libbstickan och malörten att få lite mer livsrum också nästa säsong.


Lite stickgrafitti måste man också ha. 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards